Pemimpin Sekolah di SBT mempunyai akauntabiliti dan
kredibiliti dalam pengurusan sekolah. Mereka mempunyai autonomi dalam membuat
keputusan: memilih kurikulum dan kaedah pengajaran, proses pemilihan serta
penempatan semula guru. Pihak pentadbir juga harus menyediakan perancangan
strategik dalam menentukan hala tuju sekolah pada sesi tahun berkenaan.
• Guru
Sekolah di SBT seharusnya boleh menyampaikan maklumat,mempunyai akauntabiliti
dan kredibiliti dalam
proses pengajaran dan pembelajaran
di sekolah. Penggunaan
kaedah pengajaran yang berteraskan
ICT dan hands-on.
Mereka seharusnya membangunkan
potensi yang pada murid-murid bukan sahaja pada peringkat sekolah
atau negeri tetapi
sehingga ke peringkat antarabangsa.
• Murid di
SBT harus mampu menyediakan sasaran tahunan bagi peningkatan diri
sendiri. Mereka diberi
kuasa autonomi untuk pembelajaran
kendiri, mengendali dan menguruskan diri dan aktiviti sekolah.
No comments:
Post a Comment