Apakah maksud integrasi nasional? Menurut Vyas (1993),
integrasi nasional bermaksud ”Satu
proses atau pun
matlamat di mana
semua penduduk dalam sesuatuwilayah tertentu hidup bersama
selama-lamanya dan saling menghormati
tanpa mengira agama,
perbezaan etnik dan bahasa
serta sudi berkongsi
pengalaman, latar belakang,
sejarah dan nilai.”
Isu-Isu Semasa dalam Integrasi
Nasional
Malaysia terdiri daripada pelbagai kumpulan etnik termasuk
Melayu, Bumiputera, Cina dan
India. Komposisi populasi
sebegini telah menyumbang kepada
perbezaan dari segi bahasa, seni, kebudayaan, dan kepercayaan dan agama yang
mana merupakan cabaran yang besar bagi kerajaan untuk menyatupadukan semua
kumpulan etnik tersebut. Kejadian
tragedi 13 Mei 1969 jelas menunjukkan wujudnya prasangka dan
konflik tentang integrasi nasional
di negara kita.
Perkara tersebut telah menyedarkan kerajaan tentang
kepentingan untuk mewujudkan integrasi nasional di negara kita. Demi
mengurangkan jurang sosio ekonomi antara kumpulan etnik yang berbeza dan
mewujudkan hubungan yang harmoni
dan bersatu di kalangan rakyat, kerajaan telah
memperkenalkan pelbagai polisi seperti Polisi Dasar Ekonomi Baru, Polisi
Pendidikan Kebangsaanan Polisi Kebudayaan
Kebangsaan. Pelaksanaan polisi-polisi
tersebut dapat meningkatkan kefahaman Rukun Negara iaitu ideologi
kebangsaan Malaysia. Rukun Negara tersebut telah dibentuk pada 31 Ogos 1970
oleh Majlis Gerakan Negara (Jabatan Perpaduan
Negara dan IntegrasiNasional, 2005).
Cabaran-Cabaran dalam Integrasi
Nasional
Dalam proses mengintegrasikan kumpulan etnik yang pelbagai
di negara kita, kerajaan mengalami berbagai-bagai halangan seperti berikut:
v
Perbezaan dalam agama dan budaya
v
Polisi pecah perintah British
v
Sistem
pendidikan dan penggunaan
bahasa pengantara yang berbeza di sekolah
v
Penglibatan sektor ekonomi berasaskan kumpulan
etnik
v
Penempatan geografi berbeza berdasarkan sumber
pendapatan kumpulan etnik.
v
Parti politik berdasarkan kumpulan etnik
v
Perbezaan dalam agama dan budaya
v
Polisi pecah perintah British
v
Sistem
pendidikan dan penggunaan
bahasa pengantara yang berbeza di
sekolah
v
Penglibatan sektor ekonomi berasaskan kumpulan
etnik
v
Penempatan geografi yang berbeza berdasarkan sumber pendapatan kumpulan etnik
v
Parti politik berdasarkan kumpulan etnik.
Cara-Cara Menangani Isu-Isu Integrasi
Nasional
Pendidikan
memainkan peranan yang
penting dalam proses menyatukan semua
kumpulan etnik di
negara kita. Pendidikan
dapat membentuk modal insan
yang berkembang secara
holistik dari segi jasmani, emosi, intelek dan rohani yang
mana merupakan matlamat dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Oleh itu, banyak
langkah telah diambil oleh
Kementerian Pelajaran untuk melahirkan generasi
masa hadapan yang bersemangat
patriotik, bertoleransi, progresif
dan bersatu untuk menjadikan Malaysia
negara yang cemerlang.
Langkah-langkah yang dimaksudkan
adalah seperti berikut:
v
Pelaksanaan
sistem pendidikan kebangsaan
yang menggunakan kurikulum dan
penilaian yang sama di semua sekolah.
v
Memperkasakan Sekolah Kebangsaan untuk memupuk
semangatbersatu dalam kalangan kumpulan etnik yang berbeza.
v
Mengasimilasikan
nilai-nilai diri yang
positif, nilai-nilai moral
danseni dalam semua mata pelajaran.
v
Memperkenalkan
mata pelajaran sivik
dan kewarganegraan disekolah rendah dan sekolah menengah pada
tahun 2003.
v
Memperkenalkan konsep Sekolah Wawasan.
v
Pelaksanaan
sistem pendidikan kebangsaan
yang menggunakan kurikulum dan
penilaian yang sama di semua sekolah.
v
Memperkasakan Sekolah Kebangsaan untuk memupuk
semangat
v
bersatu dalam kalangan kumpulan etnik yang
berbeza.
v
Mengasimilasikan
nilai-nilai diri yang
positif, nilai-nilai moral
dan
v
seni dalam semua mata pelajaran.
v
Memperkenalkan
mata pelajaran sivik
dan kewarganegraan di
v
sekolah rendah dan sekolah menengah pada tahun
2003.
v
Memperkenalkan konsep Sekolah Wawasan.
No comments:
Post a Comment